0

Blogin tarkoituksena on karkottaa asiakkaita

Törmään usein koulutuksissani ennakkoluuloon, joka estää asiantuntijaa bloggaamasta:

Entäs jos joku suuttuu tai ärsyyntyy mun blogista eikä sitten osta multa mitään?

Ei syytä huoleen.

Asiantuntijablogin tarkoitus on nimenomaan karkottaa vääriä asiakkaita. Se asiakas, joka loukkaantuu mielipiteestäsi blogissa, olisi loukkaantunut myös mielipiteestäsi koulutuksessa.

Blogin päämääränä ei voi olla ihmisten miellyttäminen. Sen sijaan tavoitteena on, että kirjoittajan aito persoonallisuus tulee esiin. Sen ansiosta osa lukijoista pitää bloggaajasta – ja osa ei.

Kun bloggaajan tyyli näkyy blogissa, potentiaalinen asiakas tietää, mitä on hankkimassa. Oma Ei oo totta -blogini on toiminut juuri tässä tarkoituksessa erinomaisesti: minulla ei ole tyytymättömiä asiakkaita, koska asiakkaat ovat jo etukäteen lukeneet blogiani. Niinpä he tietävät millainen olen, ja he ovat halunneet ostaa juuri minut.

Jos joku etsii konservatiivista tai rauhallista kouluttajaa, hän ei taatusti osta minulta mitään. Se on hyvä juttu, koska jos tällainen asiakas olisi vahingossa ostanut minulta, hän olisi todennäköisesti ollut tyytymätön.

Asiantuntijablogin tarkoitus ei ole kalastella epätoivoisesti kaikkia ihmisiä ja yrityksiä asiakkaiksi. Sen sijaan blogin tarkoituksena on viestiä, millainen persoona kirjoittaja on, ja karkottaa tällä tavalla väärät asiakkaat pois.

Katleena

Katleena Kortesuo on tietokirjailija, kouluttaja ja aktiivinen bloggaaja. Hänen mielestään blogi on paras viestintäkanava heti livekontaktin jälkeen. Katleenan oma blogi on osoitteessa http://www.eioototta.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *