1

Mikä julkaisualusta on paras?

Aloita määrittelemällä minkälaisen blogin haluat tehdä. Jos haluat tehdä harrastusblogin, pääset helposti alkuun maksuttomilla pilvipalveluilla kuten Blogger, WordPress, Typepad, Posterous tai Tumblr. Erilaisia alustoja kannattaa testata ja katsoa, mikä tuntuu mukavimmalta käyttää.

Edellä mainitut pilvestä tarjottavat blogipalvelut ovat käytännöllinen tapa aloittaa blogi, mutta niissä on yleensä rajoituksia tilastointien, mainosohjelmien, ulkoasun ja käytössä olevien lisäosien suhteen.

Jos tiedät tarvitsevasi heti alkuun muokkausmahdollisuuksia, kannattaa katse kääntää suoraan asennettaviin blogialustoihin kuten WordPressiin, Drupaliin, Movable Typeen, Expression Engineen ja Joomlaan. (WordPress on muuten mainittu molemmilla listoilla tarkoituksellisesti: se on sekä maksuton pilvipalvelu että asennettava blogialusta.)

Kun haluat itse muokkaltavan blogipohjan laajennusmahdollisuuksineen, on luonteva vaihtoehto ottaa suoraan asennettava blogialusta käyttöön. Blogialusta asennettuna omalle palvelimelle – käytännössä kuukausihinnoiteltu webbihotellipalvelu – antaa parhaat muokkaus- ja kehitysmahdollisuudet blogillesi.

Monet asennettavista blogialustoista sopivat myös kokonaisten verkkosivujen julkaisualustoiksi, mutta ne ovat toisaalta teknisesti haastavampia ottaa käyttöön ilman ammattilaisten apua. Asennetussa blogialustassa voit kuitenkin vapaasti vaikuttaa ulkoasuun, saada kattavan web-analytiikan käyttöösi, käyttää erilaisia lisäosia (muun muassa laajentaa blogialustaa verkkokaupaksi) ja hyödyntää laaja-alaisesti verkon mainosohjelmia.

Asennettavista blogialustoista WordPress on helpoimmasta päästä. Jos käytät sitä ensin pilvipalveluna, pääset testaamaan sitä kätevästi. Jos pidät WordPressistä, saat siirrettyä luomasi sisällöt pilviversiosta asennettuun alustaan.

Eräs näppärä alusta on hyödyntää lehtien tarjoamia mahdollisuuksia. Muun muassa Kauppalehti ja Uusi Suomi tarjoavat ilmaisia bloggausmahdollisuuksia verkkosivuillaan. Näiden palveluiden etuja ovat suuret lukijamäärät ja hyvä näkyvyys. Huonoja puolia ovat ulkoasun ja ominaisuuksia jäykkyys, profiloituminen lehden sivustolle sekä ylipäätään riippuvuus lehden päätöksistä.

Valitse siis sinulle paras alusta ja aloita bloggaaminen!

Jarkko

Jarkko Kurvinen on markkinointitoimiston vetäjä, kouluttaja ja sisältömarkkinoija. Jarkko on erikoistunut asiakaspalvelun sähköistämiseen, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen medioihin ja sähköiseen markkinointiin.

One Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *