0

Mitä blogin päätoimittaja tekee?

Jos yritysblogilla on useampi kirjoittaja, sillä pitää olla myös päätoimittaja. Jaettu vastuu ei nimittäin ole kenenkään vastuu.

Tässä postauksessa pilkon ja pinoan blogin päätoimittajan tehtävät palasiin. Toki riippuu organisaatiosta, toteutuvatko nämä kaikki.

Kirjoittajien valinta. Blogin päätoimittaja valitsee kirjoittajat blogiin. Aina ei kuitenkaan kannata poimia mukaan ilmiselvimpiä – toimitusjohtajaa tai viestintäjohtajaa. Toki hekin voivat olla mukana, mutta bloggaamaan on hyvä pyytää myös vaikkapa tuotekehityspuolen edustajaa, kirjoitustaitoista “rivityöntekijää” tai vaikkapa asiakkaan tai sidosryhmän edustajaa. Anja Alasilta on suositellut aiheellisesti, että pääluottamusmiehen ääni blogissa voisi olla kiinnostava.

Kirjoittajien pestaus ja kierrätys. Kun blogin kirjoittajat valitaan, heidän kanssaan pitää sopia pestin pituudesta. Kirjoittaako bloggaaja kerran kuussa vuoden ajan tai joka viikko kesälomien ajan? Kirjoittajia kannattaa myös kierrättää. Kun yhden pesti on loppumassa, kysy hyvissä ajoin seuraavaa tilalle.

Aikataulutus. Blogin päätoimittaja käy läpi aikataulut kirjoittajien kanssa. Kuka postaa milloinkin? Mikä on postaustiheys? Ei ole mitään järkeä, jos kolme kirjoittajaa julkaisee tekstinsä puolen tunnin sisällä ja sen jälkeen blogissa on viikkojen tauko. Aikataulun ei tarvitse olla minuutilleen suunniteltu, vaan päivän tai parin tarkkuus riittää aivan hyvin.

Sisällöllinen päätoimittajuus. Päätoimittajan täytyy pitää huolta siitä, että sisältö on vaihtelevaa ja monipuolista. Etukäteen ei tosin kannata lyödä kaikkia aiheita lukkoon, koska eteen voi tulla mehukas ajankohtainen teema, josta on “pakko” kirjoittaa. Toisaalta pitää hieman tarkkailla, etteivät kaikkien tekstit pyöri jatkuvasti saman teeman ympärillä. Eräs vaihtoehto tähän on listata aihetoiveita bloggaajien yhteiseen ideapankkiin. Jos päivänpolttavaa teemaa ei juuri sillä hetkellä nouse esille, bloggaaja voi käydä korvamerkitsemässä ideapankista teeman itselleen.

Patistus ja palaute. Päätoimittajan tehtävänä on tietenkin myös potkia persauksille ja antaa palautetta. Viipyykö jonkun postaus? Kirjoittaako joku viiden arkin esseitä? Käyttääkö joku firman blogia pelkkään valivali-vuodatukseen? Älä unohda myönteistä palautetta: kehu otsikoita, näkökulmaa, tyyliä, kirjoitusasua, rakennetta tai aiheen löytämistä.

Ryhmässä oppiminen. Päätoimittajan pitää koota pari kertaa vuodessa kaikki bloggaajat saman pöydän ääreen. Tapaamisessa käydään läpi kokemuksia, jaetaan parhaita vinkkejä ja analysoidaan tekstejä. Kimpassa oppiminen on tehokkaampaa. Samalla voidaan aikatauluttaa seuraavan vuoden julkaisuajat ja tärkeimmät postausaiheet.

Apujoukkojen värvääminen. Jos joku kirjoittajista tarvitsee valokuvaajaa, kuvittajaa tai kielenkorjaajaa, mistä sellaisia löytää? Jos joku haluaa laittaa blogiin diaesityksen, kannattaa huolehtia, että esityksen tekemisen apuna on graafisen suunnittelun osaaja.

Katleena

Katleena Kortesuo on tietokirjailija, kouluttaja ja aktiivinen bloggaaja. Hänen mielestään blogi on paras viestintäkanava heti livekontaktin jälkeen. Katleenan oma blogi on osoitteessa http://www.eioototta.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *