0

Mikä blogille nimeksi?

Blogille on hiiskatin vaikea keksiä hyvää nimeä.

Blogia ei kannata nimetä bloggaajan mukaan – eiväthän kirjailijatkaan nimeä kirjojaan itsensä mukaan. On parempi luoda blogille oma nimi ja oma identiteetti. Sen ansiosta voit antaa jonkun muun jatkaa blogiasi, kun sinua ei enää kiinnosta.

Edes yritysblogille ei kannata antaa ylläpitävän firman nimeä, koska jos yrityksen nimi muuttuu, myös blogin nimi pitää vaihtaa. Sen jälkeen kaikki vaivalla hankittu hakukonenäkyvyys on hukkaan heitetty.

Blogin nimen pitää olla käytettävä. Käytettävyys nimessä tarkoittaa kolmea asiaa. Näistä ensimmäisen voi joskus ohittaa, mutta kaksi viimeistä ovat erityisen tärkeitä:

1. Taivutettavuus

Blogin nimeä on hyvä pystyä taivuttamaan: ”Luetko Mari Koota? Entä Gurumarkkinointia?” Jos blogin nimi on pitempi, sitä joutuu taivuttamaan hankalasti – ja moni lyhentää nimen. Oman blogini nimen taivutettavuus on niillä rajoilla: ”Luetko Ei oo tottaa?” Niinpä useimmat kiertävät sen: ”Luetko Ei oo totta -blogia? Luetko EOT-blogia?”

Sen sijaan jos blogini nimi olisi vaikkapa Tiistaista tilipäivään, sitä olisi jo mahdoton taivuttaa: ”Luetko Tiistaista tilipäivääniä?”

2. Tulkittavuus kuullun perusteella

Nimen visuaalisen asun pitää olla sama kuin kuullun muodon. (Tämä pätee tietenkin vain suomenkielisessä ympäristössä.) Hyvä nimi on sellainen, että kun kuulet sen, osaat myös kirjoittaa sen. Jos blogin nimi on Mt. Everest, ihmiset yrittävät googlata sitä muodossa Mount Everest. Jos blogin nimi on Nicon ajatuksia, ihmiset googlaavat sitä muodossa Nikon ajatuksia.

Tätä sattuu päivittäin. Eräässä firmassa käskettiin uutta työntekijää lähettämään meiliä Logicalle. Hetken päästä kyseinen noviisi tuli kertomaan, että meili ei ollut mennyt perille. Kävi ilmi, että hän oli kirjoittanut meiliosoitteeksi etunimi.sukunimi@loutsika.fi.

3. Erottuvuus

Mediablogeja oli hetken aikaa Suomessa kaksi. Niistä Matti Lintulahden Mediablogi yhä olemassa. Lisäksi on olemassa jonkin muun tahon ylläpitämä koontisivusto, jonka nimi on Mediablogit.

Blogin nimeksi ei kannata valita neutraalia, aihepiiriä kuvaavaa nimeä (”Ruokablogi” tai ”Muotiblogi”), koska sillä ei erotu riittävästi blogien yleisluonnehdinnoista.

 

Uuden blogin nimeä kannattaa siis testata ennen kuin julkaisee sen. Kokeile taivuttaa sitä eri muotoihin, pyydä kavereitasi kirjoittamaan nimi paperille ja googlaa, onko nimi jo varattu muualla.

Kun olet tehnyt kavereillesi kirjoitustestin, palaa asiaan kahden viikon päästä ja kysy, muistavatko he nimen. Jos nimi on jäänyt mieleen, käy varaamassa domain heti.

Katleena

Katleena Kortesuo on tietokirjailija, kouluttaja ja aktiivinen bloggaaja. Hänen mielestään blogi on paras viestintäkanava heti livekontaktin jälkeen. Katleenan oma blogi on osoitteessa http://www.eioototta.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *