7

Mitä on affiliate?

Affiliate- eli kumppanimarkkinointi on malli, jonka osapuolet nimeän nyt bloggaajaksi ja verkkokaupaksi. Verkkokauppa maksaa bloggaajalle palkkion houkutellun kävijän ostoksesta, käynnistä tai mainosnäytöstä. Yleisin maksuperuste on nimenomaan ostos.

Kumppanimallissa bloggaaja hoitaa markkinoinnin esittämällä verkkokaupan teksti-, banneri- ja videomainoksia tai mainoslinkkejä postauksissaan tai sivupalkissaan. Samalla hän ohjaa kävijän varsinaisen verkkokaupan ostokanaviin tutustumaan tuote- ja palvelutarjontaan. Bloggaaja saa palkkionsa yksilöllisen seurantakoodinsa tai kumppaniverkoston käyttämän ohjauslinkin kautta tulleista tapahtumista. Joissain kumppaniverkostoissa bloggaaja voi saada palkkion vielä yli kuukauden päästä kävijän ohjaamisesta.

Kumppanimarkkinointia käytetään tyypillisimmin kuluttajamarkkinointiin ja sen avulla myydään muun muassa kaikenlaisia verkkokauppatuotteita, matkapaketteja, kännykkäliittymiä, pikavippejä ja itsepalvelutuotteita. Kumppanimarkkinointi on bloggaajalle mahdollisuus ansaita isoja summia syntyneistä kaupoista, ja jotkut bloggaajat elävät puhtaasti kumppanimarkkinointitulojen varassa. Verkkokaupan näkökulmasta kumppanimalli on varsin mainio, sillä kulut perustuvat saatuihin tuloihin. Bloggaajat vastaavat tuotteiden ja palveluiden markkinoinnista, ja he voivat löytää verkkokaupan tuotteille uusia kohderyhmiä tai uusia tapoja tavoittaa nykyisiä kohderyhmiä.

Kumppanimalli on hyödyllisimmillään sekä verkkokaupalle että bloggaajalle silloin, kun palkkiomalli on reilu. Lisäksi kampanja onnistuu paremmin, kun verkkokauppa toimittaa kaiken oleellisen tiedon ja markkinointimateriaalin myytävästä tuotteesta tai palvelusta ja kertoo minkälaiset asiat ostajiin vetoavat. Bloggaajan harteille jää silloin tavoittaa tehokkaasti kohderyhmää ja tehdä oma ansaintansa tavoittamalla ostavat asiakkaat verkosta ja omista kanavistaan.

Jarkko

Jarkko Kurvinen on markkinointitoimiston vetäjä, kouluttaja ja sisältömarkkinoija. Jarkko on erikoistunut asiakaspalvelun sähköistämiseen, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen medioihin ja sähköiseen markkinointiin.

7 Comments

  1. Lisäisin listaan vielä alennuskuponkien tai -tunnusten jakamisen. Sen harjoittaminen on helppoa myös linkkitunnnisteista tai klikkausten tilastoinnista tietämättömille.

    Bloggaaja sopii verkkokauppiaan kanssa kampanjakoodista, jolla hänen lukijat saavat alennusta ja verkkokauppias maksaa jokaisesta kampanjamyynnistä bloggaajalle palkkion. Jos bloggaaja jakaa jokaiselle lukijalle tai lukijaryhmälle oman koodin, hän pystyy myös seuraamaan ketkä ovat ostaneet tuotteen.

    Tämä toimintamalli on hyvin lähellä groupuponin ja muiden diili-sivustojen liiketoimintamallia.

  2. Hyvä lisäys! Kirjassa käymme affiliate-malleja vielä tarkemmin läpi ja avaan lisää affi-vinkkejä blogissa. :)

    Kummasta sinulla on parempia kokemuksia, verkkokauppojen valmiista affiliate-ohjelmista vai suoraan sovituista diileistä?

  3. Minulla ei ole kovin paljon kokemusta kummastakaan, mutta tykkään enemmän suoraan sovituista diileistä. Ne palvelevat minua bloggaaja paremmin, koska voin palvella lukijoitani paremmin. Yhtä lailla tykkään suoraan sovituista diileistä lukijana. Koen, että saamani palvelu on yksilöllisempää.

    Suoraan sovituissa diileissä on se hyvä puoli, että ne on turkasen helppoja toteuttaa ja omaksua. Affiliate-markkinointi suomesta suomalaisille on mielestäni vielä lapsen kengissä, joten kaikki diilit on käytännössä sovittava suoraan kauppiaan kanssa.

  4. Suoraan sovituissa diileissä on hyvää ehdottomasti se, että tietää mitä on saamassa. Kannatan ajatusta sekoittaa kumpiakin blogin tienauskeinoissa ja kirjoitinkin aiheesta kevyen pohjustuksen oman blogin kumppanikortin muodossa (http://www.blogimarkkinointi.fi/2011/09/laadi-blogillesi-media-ja-kumppanikortti/).

    Suomeen on tullut monta hyvää affiliate-verkostoa ja niissä alkaa olla jo varaa valita. Jotkin isommat kaupat tarjoavat affiliate-myyntiä suoraan kauppansa kautta tai jopa omaa minikauppaa (esimerkiksi Amazon) sijoitettavaksi haluttuun sijaintiin. Vastaavasti kaupat, kuten Nelly.com, tarjoavat affliate-mallia suoraan kauppansa alapalkissa ja affliate-verkosto tulee TradeDoublerin kautta.

    TradeDoubleria hyödyntää myös moni suomalainen (pienempikin) verkkokauppa, eli kyllä verkostossa myytävää riittää. Kannattaa kokeilla myös muita affliate-verkostoja aktiivisesti ja katsoa mikä sopii tapaasi toimia parhaiten. :)

    PS Onko Savalanche (sosiaalisen median kauppapaikka) tuttu? Se on käytössä esimerkiksi Pastanjauhantaa-blogissa.

  5. Kuten Lauri totesi, affiliate-mainonta on Suomessa vielä aika vaatimatonta. Tekisin sitä riemumielin omassa blogissani, jos nichessäni olisi kunnon verkkokauppoja joilla olisi affiliate-ohjelma. Pikavippien mainostaminen liikunta/painonpudotus- blogissa ei kiinnosta.

    Eli Suomeen tarvittaisiin oma Amazon.. :-)

  6. Affiliate-markkinointi on Suomessa toki isoja markkinoita perässä, mutta erittäin kovassa nousussa. Sillä nyt isot, ns. Perinteiset alat ovat enemmän ja enemmän kiinnostuneita tekemään myyntiä tulospohjaisesti.

    Näkisin myös, että bloggaajalle on ehdoton etu, että mainostaja on affiliate-verkon asiakas. Näin rahat liikkuvat nopeammin ja tulokset pystytään aidosti toteamaan. Myös useiden mainostajasuhteiden ylläpito vie paljon aikaa.

    Kun yhteistyössä on mukana verkosto, niin se ei tarkoita sitä, että mainostaja sanoo, että ”tee näin…”. Enemmän ja enemmän mainostajia kiinnostaa räätälöidä tarjous/alennuskoodi bloggaajalle.

    Otamme myös erittäin mielellämme vastaan liidejä potentiaalisista affiliate-mainostajista.

    Yt,
    Ari / Tradedoubler

  7. On lottovoitto syntyä Suomeen, maahan, jota ei (vielä) olla kulutettu puhki nettimainonnalla. Meillä on mahdollisuuksia menestyä ja tehdä paljon fyrkkaa, ilman sen suurempia sijoituksia. Real Efficient Deal on sinua varten, joka haluat tietää enemmän nettibisneksestä.

    http://realefficientdeal.blogspot.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *