4

Tehobloggaajan kolme tärkeintä apuvälinettä

Jos blogissasi on liian vähän liikennettä, nämä kolme apuvälinettä saavat vilinää verkkoon.

1. Google Alerts – missä sinut mainitaan?

Viritä itsesi lukijoidesi taajuudelle ja ota Googlen Alerts -palvelu käyttöösi. Se kertoo, milloin Google löytää hakuosumia blogiasi koskevista aiheista. Voit määritellä hakusanoiksi blogisi nimen, oman nimesi ja alasi yleisimmät hakusanat. Palvelu on ilmainen, ja saat sen aktivoitua käyttöösi osoitteessa www.google.com/alerts.

Alertsilla saat tietoosi ajankohtaisia kirjoitusaiheita ja markkinointimahdollisuuksia ja samalla kuulet, mistä puhutaan ja ketkä puhuvat. Alertsin ansiosta löydät keskusteluja, joita käydään sinusta ja blogistasi. – Tämä kaikki tietenkin vaatii sen, että olet itse osannut määritellä tarpeelliset hakusanat Alertsiin.

2. Google avainsanatyökalu – etsi haetuimpia termejä

Avainsanatyökalulla näet hakusanakohtaisesti, kuinka paljon tiettyä sanaa haetaan netistä. Avainsanatyökalun saat käyttöösi joko Googlen Adwords -hakukonemainontatyökalun kautta tai kaikille avoimesta versiosta, johon pääset hakemalla Googlesta “Google avainsanatyökalu”.

Avainsanatyökalu on varsin pätevä väline faktojen tarkistamiseen. Näet helposti sanojen hakumäärät yleisimpine kirjoitusmuotoineen. Pystyt erottelemaan hakumääriä maa- ja kielikohtaisesti sekä katsomaan ihmisten hakutottumuksia erilaisilla päätelaitteilla, kuten tietokoneilla ja mobiililaitteilla. Voit myös rajata hakuja koskemaan tarkkoja sanamuotoja ja ilmauksia tai tehdä laajoja hakuja, jolloin näet hakusanojesi käyttötavat “maailmalla”. Avainsanatyökalu myös osaa ehdottaa aiheeseesi liittyviä hakusanoja.

Avainsanatyökalu paljastaa senkin, että bloggaaminen on haetumpi sana kuin blogaaminen. Tämän vuoksi on järkevämpää käyttää bloggaamista enemmän.

Saat eniten hakukonenäkvyyttä, kun käytät postauksissasi ja otsikoissasi sanoja, joita haetaan paljon.

3. Google Trends – ole trendien kärjessä

Mitä milloinkin haetaan? Seuraa trendejä Googlen Trends -työkalulla (www.google.com/trends). Sen ansiosta näet, milloin millekin asialle on kovin kysyntä. Tämän työkalun avulla pysyt aallon harjalla ja osaat ennakoida kysynnän erilaisille sisällöille. Saat julkaistua sisältösi ajoissa ennen suurinta sesonkia.

On itsestään selvää, että hakusanaa joulukoristeet käytetään loppuvuodesta. Trends kertoo kuitenkin myös yllättäviä tietoja. Esimerkiksi aurinkolasit-hakusanan käyttö on aikaistunut parissa vuodessa maaliskuusta tammikuuhun.

Käytä Trendsiä apuna julkaisuaikataulusi suunnittelussa ja mainoskampanjoidesi ohjaamisessa. Esimerkiksi kumppanituotteita myydessäsi sinun kannattaa tarkistaa, milloin tuotteita haetaan Googlesta paljon, jotta tiedät iskeä oikeaan markkinarakoon tuote- ja palvelumyyntisi kanssa.

Jarkko

Jarkko Kurvinen on markkinointitoimiston vetäjä, kouluttaja ja sisältömarkkinoija. Jarkko on erikoistunut asiakaspalvelun sähköistämiseen, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen medioihin ja sähköiseen markkinointiin.

4 Comments

  1. Ehdottomasti ykköstyökalu on kuitenkin Google Analytics. Kaikki muut työkalut tulevat vasta tuon jälkeen – ilman sitä et tiedä

    a) mistä lukijasi ovat tulleet
    b) mitä he ovat lukeneet
    c) viihtyvätkö he lainkaan sivullasi.

    Siksi ilman GA:ta ei yksinkertaisesti tule toimeen.

  2. Hei kiitos täydennyksestä Kuten sanoitkin, Google Analytics tai vastaava kävijäseurantatyökalu, on ehdoton blogille kuin blogille. Näillä mainituilla työkaluilla on tarkoitus tuoda liikennettä blogiin hakukoneista katsomalla mistä pöhistään nyt ja tulevaisuudessa. :-)

    Käsittelen vielä erillisessä postauksessa kävijätilastointeja tarkemmin, niin perusbloggaajan kuin blogin kehittäjän näkökulmasta. Esimerkiksi tienaajan näkökulmasta mainitsemiesi pointtien lisäksi on tärkeää nähdä, mistä kanavista se oikea raha tulee ja mikä kanava/avainsana konvertoi (saa kävijän tekemään haluttua asiaa) parhaiten.

  3. Kiitos vinkeistä. Lähdin heti kokeilemaan Alertsia ja Trendsiä! Tulin muuten ensimmäistä kertaa sivuillenne ja tämä vaikuttaa todella upealta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *