2

Blogin kielellä on merkitystä

Jos haluat menestyä blogillasi, kohderyhmän koko on ratkaisevassa asemassa. Suomeksi kirjoittaminen on turvallinen tapa aloittaa blogiura, mutta pelkkä suomenkielinen kohderyhmä voi kuitenkin käydä liian pieneksi.

Kannattaa miettiä mahdollisuutta kirjoittaa blogia myös muilla kielillä kuten englanniksi, koska silloin kohderyhmät ovat valtavan paljon suurempia. Monet kumppaniohjelmat ja mainosverkostot voivat jopa edellyttää blogisi kieleksi englantia. Ei kannata myöskään väheksyä muita kielialueita, jos kielitaito on hallussa. Voit aina tehdä monta blogia, mutta aloita kuitenkin yhdellä kielellä kunnolla ja jatka siitä tavoitteidesi mukaan.

Verkkotunnuksesi ja sen pääte kannattaa valita kohdeyleisön mukaan. Jos päämarkkinasi on Suomessa, fi-päätteinen verkkotunnus on pätevä. Jos tähtäät esimerkiksi Amerikkaan, ota suoraan com- tai net-päätteinen verkkotunnus. Huomioi myös verkkotunnuksen valinnassa hakukonetehokkuus ja katso, saatko verkkotunnukseen kohderyhmääsi kiinnostavan hakusanan mukaan. Englanninkieliselle markkinalle voi olla vaikeaa saada mieleistä verkkotunnusta, jossa on hakusana mukana, mutta katso kuitenkin vaihtoehdot läpi ennen valintaasi.

Jos päädyt pitämään blogiasi kahdella kielellä, mieti sisältöjen kohdennus tarkasti. Voit päästä helpommalla tekemällä erilliset blogit kummallekin kielelle. Saat silloin enemmän vapautta kielialueen ja kohderyhmän mukaisin muutoksiin blogissasi. Se, mikä toimii Suomessa, ei välttämättä toimi Amerikassa.

Jarkko

Jarkko Kurvinen on markkinointitoimiston vetäjä, kouluttaja ja sisältömarkkinoija. Jarkko on erikoistunut asiakaspalvelun sähköistämiseen, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen medioihin ja sähköiseen markkinointiin.

2 Comments

  1. Toinen näkökulma tähän on se, että maailmalla tarjontaa riittää liiankin kanssa. Suomeksi kirjoittaessa voi huomattavasti helpommin nousta tietyn rajatun aiheen johtavaksi blogiksi. Asiaa voinee tarkastella siltä kantilta, että haluaako kirjoittaja mieluummin enemmän lukijoita vai suuremman auktoriteetin pienemmän lukijakunnan keskuudessa.

    • Kiitos kommentistasti! Allekirjoitan ajatuksesi. Kohderyhmä ja tavoitteet määrittävät hyvin pitkälti, mille kielelle blogia kannattaa lähteä tekemään.

      Esimerkiksi kansainvälistä yrityskauppaa- ja rahoitusta hoitavan juristin kannattaa punnita, onko asiakkaat suomenkielisiä vai tekeekö ostopäätöksen ulkomainen pääkonttori. Vastaavasti puhtaasti kotimaan markkinaan keskittyvä asiantuntija voi riskittä valita suomen bloggaamiskielekseen ja rakentaa auktoriteettinsa sen varaan.

      Blogin kielen mietintään kannustaa myös tienaaminen blogilla. Suomenkielisten markkina-alue on paikoittain niin pieni, ettei kaikkia nichejä pääse tehokkaasti hyödyntämään. Moni bloggaaja on tässäkin blogissa tuonut esille, ettei Suomessa tarjolla olevat kumppanuusmarkkinointiohjelmat innosta heitä pätkääkään rajoitetutun tuotetarjontansa takia. Englanti kielenä avaa paljon portteja, mutta toki lisää myös kilpailua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *