9

Kun G ei kiinnosta

Jos haluaisin näkyä Googlen hakutuloksissa blogien asiantuntijana, mitä hakusanaa tavoittelisin? Blogi yksikössä vai monikossa? Bloggaus vai bloggaaminen? Yksi vai kaksi g:tä? Entä onko blogin ylläpitäjä bloggaaja, blogaaja, bloggari vai jopa blogisti?

Onneksi näiden asioiden kanssa joutuvat painimaan vain ne bloggaajat, jotka hamuavat passiivisia tuloja ja mainosklikkejä.

Sen sijaan hakusanojen ei pitäisi kiinnostaa kikkareen vertaa, jos kyseessä on sisältömarkkinoija – kuten asiantuntijabloggaaja tai yritysbloggaaja.

Jos potentiaalinen asiakas etsii bloggaamisen kouluttajaa, hän kysyy ensin vinkkiä tuttavapiiriltään. Suositukset painavat nimittäin enemmän kuin ison G:n hakutulokset.

Kun asiakas on kerännyt verkostoltaan referenssit, hän googlaa saamillaan nimillä – ei yleisillä termeillä. Siinä vaiheessa kun hän tulee blogiin bloggaajan nimellä, hän on huomattavasti todennäköisempi asiakas kuin se, joka tulee blogiin yleisellä hakusanalla.

Niinpä isoimpia asioita sisältömarkkinoinnissa on tehdä se varsinainen asiantuntijatyönsä ja -kirjoittamisensa hyvin, jotta suosittelijoita riittää. Tässä apuna on kunnollinen asiablogi, jossa hakusanoja ei tyrkytetä lukijalle.

Jos asiantuntijabloggaaja käyttää aikaansa hakutulosten kärjessä pysymiseen, se on kuin latkisi lientä haarukalla. Suuhun saa kyllä tipan tai pari, mutta suurin osa roiskuu reisille. Tehokkaampaa on ottaa kauha käteen ja tehdä oma leipätyönsä hyvin.

Suosittelijat puhuvat puolestasi tehokkaammin kuin yksikään hakukone. Satsaa heihin.

Katleena

Katleena Kortesuo on tietokirjailija, kouluttaja ja aktiivinen bloggaaja. Hänen mielestään blogi on paras viestintäkanava heti livekontaktin jälkeen. Katleenan oma blogi on osoitteessa http://www.eioototta.fi

9 Comments

  1. Hyvä ja ajankohtainen teksti.

    Hieman ehkä aiheenvierestä, mutta mitä mieltä blogien asiantuntija on; yksi vai kaksi g:tä? Olen tätä useamman kerran pohtinut. Omalla kohdalla bloggaaminen kuulostaa blogaamista sujuvammalta, mutta mistä se toinen Gideon sinne muka putkahtaa…

  2. Aah, kahden g:n ongelma on tuttu. Käytän itse bloggaamista kahdella g:llä, koska yleensä vierassanat tulevat suomen kieleen kaksikonsonanttisina supistumaverbeinä (pahoittelen kielitieteellistä mongerrustani).

    Yleensä vierassana siis mukautuu suomen kieleen supistumaverbinä, jolloin alkuperäisen sanan konsonantti kahdentuu tietyissä taivutusmuodoissa:

    * skate – skeitata, skeittaan
    * tape – teipata, teippaan
    * rock – rokata, rokkaan
    * blog – blogata, bloggaan

    Hyvin harvoin uusia verbejä näkee yhden konsonantin kera, ja silloinkin kyse on siitä tilanteesta, jossa kaksikonsonanttinen muoto on jo varattu.

    * mokata (koska ”mokkaaminen” olisi jonkinlaista kahvinvalmistusta)
    * pokata (koska ”pokkaaminen” on jo kumartamista)

    Myös Kotus eli Kotimaisten kielten tutkimuskeskus puhuu bloggaajista kahdella g:llä: http://www.kotus.fi/index.phtml?s=4321

  3. Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on tuottaa lisäarvoa: tehdä osallistuttavaa ja jaettavaa sisältöä potentiaalisten asiakkaiden houkuttamiseksi sekä nykyisten asiakkaiden aktivoimiseksi.

    Yritin kirjoittaa kommenttia täydentääkseni Katleenan pohjustusta suosittelijoiden merkityksestä, mutta kokonainen blogipostaustahan siitä tuli http://www.blogimarkkinointi.fi/2012/01/sisaltomarkkinoinnin-tarkoitus-on-tuottaa-lisaarvoa/. Veikkailin postauksessa myös sisältömarkkinoinnin trendejä vuodelle 2012 eli keskustelua odotettavissa! :)

  4. Katleena, olen täysin eri mieltä siitä, ettei bloggajan ja sisältömarkkinoijan tarvitse piitata hakusanoista. Se on mielestäni pahimman laatuista puppua ja haiskahtaa itse asiassa jopa eräänlaiselta ylimielisyydeltä potentiaalisia asiakkaita kohtaan.

    Hakusanatutkimuksella nimittäin saat mukavasti selville, mitä sanoja asiakkaasi tuotteistasi tai palveluistasi käyttävät. Usein yritykset käyttävät itse eri sanastoa kuin asiakkaansa.

    Esimerkkinä mainittakoon sanapari ruokaohje – resepti. Arvaatkos (vastaus kommentin lopussa…) kumpaa haetaan 5x enemmän kuin toista – ja kumpaa eräskin suuri suomalainen yritys käytti verkkosivuillaan, (ennen kuin joku osasi tulkita analytiikkaa ja tilanne korjattiin).

    Entä mitä tekee potentiaalinen asiakkaasi, jos jänen onnettomat tuttavansa eivät tunne ketään bloggaamisen asiantuntijaa, jota voisivat nimeltä suositella? Luulenpa,, että tämä on tavallisemnpaa kuin uskotkaan ;)

    Tuottoisan sisältömarkkinoijan ei myöskään tarvitse ”käyttää aikaansa hakutulosten kärjessä pysymiseen”, sillä kun aktiivinen blogi on päässyt korkealle hakutuloksissa, ei se sieltä hevillä mihinkaaän putoa. Ja tuloksissa korkealle pääsee, kun osaa kirjoittaa asiakkaan kielellä (= käyttää oikeita hakusanoja tekstissään).

    On toki hyvä havainto, että tietyillä avainsanoilla sivustolle saapuvat ovat potentiaalisempia asiakkaita kuin toiset.

    Vastaus aiempaan arvuutukseen: sanalla resepti haetaan Googlen avainsanatyökalun mukaan n. 5 kertaa useammin kuin sanalla ruokaohje.

    Ja noista sanoista bloggaus, bloggaaminen bloggaaja, blogaaja, bloggari ja blogisti kaikki ovat samaisen työkalun mukaan suurin piirtein yhtä suosittuja, paitsi viimeinen.

  5. On totta, että tyypillisesti brändihakuun (esim. kuvitteellinen ”TRD-pankki osakerahastot”) perustuvilla hakusanoilla tulee kauppaa paremmin kuin yleisillä (esim. osakerahasto).

    Sama koskee myös pitkiä, useammasta sanasta koostuvia hakuja (ns. long tail -haut). Sen vuoksi hakusanaselvityksessä ei pidäkään keskittyä suuriin hakumääriin, vaan etsiä web-analytiikan avulla parhaiten tuottavia hakusanoja.

    Sisältömarkkinoinnissa tuottavat hakusanat tulevat useimmiten tekstiin vähitellen ja luontevasti. Siksi bloggaajan ei tarvitse nähdä yhtä paljon vaivaa hakusanatutkimuksen kanssa kuin staattisen sivuston copyn kirjoittajan.

    On tietysti olemassa yrityksiä, jotka eivät halua uusia asiakkaita. Tunnen myös yrittäjiä, jotka haluavat myydä vain asiakkaille, jotka tuntevat yrittäjän maineen jo etukäteen.

    Useimmat yritykset haluavat kuitenkin löytää uusia asiakkaita ja asiaksryhmiä sekä kasvattaa myyntiään. Näiden yritysten sisältömarkkinoinnissa kannattaa kiinnittää huomiota myös hakusanoihin.

  6. Kiitos kommenteista!

    Pekka, en suinkaan ole ylimielinen asiakkaita kohtaan, mutta valitsen asiakkaani tarkkaan. Jos joku tulee hakutuloksilla blogiini, hän etsii vain luettavaa tai ”ketä tahansa kouluttajaa”. Luettavaa toki tarjoan, mutta en käy kouluttamassa sellaisissa taloissa, joille kelpaa kuka tahansa kouluttaja. Jos kuka tahansa kelpaa, silloin asiakkaan kannattaa ilman muuta hankkia halvempi tekijä.

    Mikko kuvasi aika hyvin yritykseni toimintamallin: uudet asiakkaani tuntevat tyylini ja toimintatapani jo etukäteen (suositusten ja blogin perusteella), joten he eivät tingi. He ovat kohderyhmääni.

    Tuloksellisin puoli menettelyssäni on se, että minulla ei ole tyytymättömiä asiakkaita. Kun ihmiset löytävät minut suosittelujen perusteella ja tutustuvat blogiini, he tietävät jo etukäteen mitä saavat. Ne, jotka eivät tykkää, eivät koskaan edes tee tarjouspyyntöä. Ne, jotka tykkäävät, eivät tingi, koska he haluavat juuri minut.

    Olen saanut jopa julkisen sektorin tarjouspyyntöjä, jotka on ilmiselvästi räätälöity minulle. Niissä valintakriteerit ovat sellaiset, että kukaan muu ei pysty täyttämään niitä, ja vastausaika on hyvin pieni. Suosittelujen voima on mennyt perille.

    Ymmärrän hakukonemainonnan ja -markkinoinnin edut kuluttajabisneksessä ja uuden yrityksen promoamisessa. Sen sijaan oma yritykseni toimii sellaisella alalla, että hakukonenäkyvyys ei juuri tuo lisäarvoa.

  7. ”Jos joku tulee hakutuloksilla blogiini, hän etsii vain luettavaa tai “ketä tahansa kouluttajaa”. ”

    Katleena, onko sinulla mitattua tietoa tuosta, vai perustuuko se vain olettamukseen? Se kuulostaa nimittäin perusteettomalta ennakkoluulolta ja yleistykseltä.

    Hyvällä hakukonenäkyvyydellä saat uusia lukijoita, joista ajan mittaan voi tulla sinulle sopivia asiakkaita, kun he ovat lukemalla blogiasi tutustuneet sinuun. Asiakkaiden valintaa ei kannata tehdä vielä noin varhaisessa vaiheessa – siis karsimalla heitä sen perusteella miten he ovat sinut löytäneet.

  8. // Jos joku tulee hakutuloksilla blogiini, hän etsii vain luettavaa tai “ketä tahansa kouluttajaa”. //

    Jokainen sivuston kävijä on potentiaalinen asiakas. Jokainen asiakas tarkoittaa rahaa. Hakutuloksissa näkyminen on ”plussaa” hyvän maineesi ja ”tuttavapiirisi suosittelijoiden” päälle.

    On täyttä typeryyttä mennä väittämään ettei isosta G:stä kannata välittää.

    Eri tyyppiset lukijat / kävijät ovat vain eri tasolla Awareness Ladderilla. Käsittele heitä sen mukaisesti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *