6

Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on tuottaa lisäarvoa

Sisältömarkkinoinnissa kaiken a ja o on arvontuotto. Kun lukijoille tuotettu lisäarvo on kunnossa, myös hakukoneet arvostavat blogisi pinnalle lukijoiltasi saamien linkitysten muodossa. Paraskaan asiantuntemus ei auta, jos siitä tietävät vain asiantuntijan äiti tai puoliso. Varsinkin aloittelevalle toimijalle näkyvyys potentiaalisessa kohderyhmässä on elinehto, jotta niitä suosittelevia asiakkaita voisi saada muunkin kuin henkilökohtaisen myyntityön kautta.

Laadukasta sisältöä kannattaa käyttää osana markkinointiaan: jakaa sisältöjä nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille, linkittää sisältöjä omaan profiiliinsa (esim LinkedIn, Google+, Twitter ja Facebook) ja liittää linkki blogiin sähköpostin allekirjoituksiin. Sisältömarkkinoija ei näe metsää puilta pelkkiä hakusanasijoja metsästäessään, mutta keskittymällä jaettavan lisäarvon tuottamiseen, kasvattaa hän uusia metsiä sinne, missä niitä ei vielä ole. Lukijoidesi pitää hyötyä tekstisi lukemisesta ja tuotoksesi on parhaimmillaan silloin, kun ajatuksesi on niin väkevä, että se jaetaan eteenpäin.

Paraskaan teksti ei lämmitä ketään ilman kävijöitä. Siksi on tärkeää keskittyä tekemään samaan aikaan laadukasta sisältöä ja pitää huoli siitä, että sisältösi on jakamisen arvoista ja houkuttaa kävijöitäsi palaamaan sekä linkittämään blogiisi.  Käytä Googlen työkaluja (avainsanatyökalu) selvittääksesi, mistä aiheista asiakkaasi ovat kiinnostuneita ja millä he hakevat, jotta voit iskeä potentiaalisia asiakkaitasi houkutteleviin aiheisiin. Hakukoneet arvottavat verkkosisältöjä sen perusteella, miten ne vastaavat kävijän hakuun ja kuinka korkeassa arvossa muut niitä pitävät. Hakukoneille ei riitä se, mitä sinä sanot blogistasi vaan se pitää usein arvokkaampana, mitä muut sanovat blogistasi. Arvottamisessa käytetty valuutta sisältöjesi lisäksi on linkit blogiisi sekä blogipostauksiisi.

Esimerkiksi Houston Incin blogi Houston We have a problem markkinoi ketterää ohjelmistokehitystä tekevän Houstonin palveluita kantaaottavilla perjantaivideoilla (kuten ”Kannattaako ohjelmistoprojekteja kilpailuttaa?” tai ”Näin ostat ketterää ohjelmistokehitystä”) ja herättelevillä blogipostauksilla (kuten ”Talousjohtajan kymmenen kuolemansyntiä” ja ”Työntekijä uhkasi tappaa itsensä, mitä teki Michael?”. Houstonin palvelut pyörivät ohjelmistokehityksen ympärillä ja heidän blogipostauksensa nousevat tehokkaasti esille haettaessa Googlesta mm. ”ohjelmistokehitys budjetointi”, ”ohjelmistoprojekti kilpailutus” ja ”ohjelmistokehitys kilpailutus”. Lisäksi haulla ”ketterä ohjelmistokehitys” nousee kaksi aiheen mukaista perjantaivideota mukaan hakutuloksiin. Blogissa otetaan myös kantaa ajankohtaisiin tärppeihin, kuten Kauppalehdessä olleeseen haastatteluun Tiedon toimitusjohtajasta Kimmo Alkiosta ja hänen näkemyksistään päälliköinnin lisäämisestä perjantaivideolla ”Vähemmän projektipäälliköintiä, kiitos!”.

Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on tuottaa lisäarvoa: tehdä osallistuttavaa ja jaettavaa sisältöä potentiaalisten asiakkaiden houkuttamiseksi sekä nykyisten asiakkaiden aktivoimiseksi. Sisältöjen tarkoitus on vaikuttaa lukijaansa kaupallisesti eli tuottaa sisältömarkkinoijalle uusia liidejä, muuttaa ostokäyttäytymistä, kasvattaa asiakasuskollisuutta, brändätä asiantuntijuutta ja tehdä toki kauppaa.

Veikkaan vuodelle 2012 sisältömarkkinoinnin trendeiksi

  • kasvavan videokäytön – Houstonin perjantaivideot hyvä esimerkki
  • sisällön merkityksen ymmärtäminen strategiatyössä – verkkoon mennään ennemmin sisältö kuin tekniikka edellä
  • sosiaalisten medioiden laaja-alaisempi hyödyntäminen – nyt hakukonetuloksissakin alkaa näkyä, onko sisältöä suositeltu vai ei
  • mobiilikanavan kasvavan käytön sekä hyödyntämisen kaupallisesti – mobiilioptimoidut sisällöt ja myyntiputket

Jarkko

Jarkko Kurvinen on markkinointitoimiston vetäjä, kouluttaja ja sisältömarkkinoija. Jarkko on erikoistunut asiakaspalvelun sähköistämiseen, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen medioihin ja sähköiseen markkinointiin.

6 Comments

  1. ”Käytä Googlen työkaluja (avainsanatyökalu) selvittääksesi, mistä aiheista asiakkaasi ovat kiinnostuneita ja millä he hakevat, jotta voit iskeä potentiaalisia asiakkaitasi houkutteleviin aiheisiin.”

    Tässä Jarkko kirjoitat periaattessa juuri päinvastoin kuin kanssakirjailijasi Katleena edellisessä kirjoituksessa. Tuosta näkemyksestä avainsanatutkimukseen olen täysin samaa mieltä.

  2. Terve Pekka ja kiitos osallistumisestasi keskusteluun. :) Komppaan Katleenaa suosittelijoiden merkityksessä, eikä nämä näkemykset sulje toisiaan pois. Sisältömarkkinointi kun on hyvin laaja osa-alue ja asiantuntijamarkkinointiakin voi lähestyä monella eri tavalla. Voit ajaa suuriakin määriä liikennettä blogiin, mutta jos jutut eivät lähde jakoon, ei ilmiötäkään synny. Katleenan casesta on kirjassa laajempi esittely, eli kannattaa tutustua siihenkin.

    Sisältömarkkinointiahan voi tehdä minkä tahansa liiketoiminnan tukena, oli kyseessä sitten vähittäis- tai tukkukauppa, teollisuus tai palveluala. Asiantuntijamarkkinoinnissa blogin hakukonenäkyvyys on hyvin tärkeää alkuliikenteen keräämiseksi, mutta kun pääsee jariparantais-tasolle, tulevat lukijat juttujen perässä joka tapauksessa eikä hakukoneliikenne näyttele kriittistä roolia tunnettuuden kasvattamisessa. Huomioitavaa on myös, että ilman henkilöbrändäystä suositun blogin rakentaminen on vaikeaa – pohjimmiltaan kun blogissa seurataan sinua ja juttujasi eikä yritystä.

  3. Videoiden käyttö varmasti lisääntyy — myös Googlen algoritmi ilmeisesti suosii videosisältöjä tarjoavia sivustoja.

    Itsekin toivon sisällön merkityksen kasvamista tekniikan kustannuksella. Valitettavasti en ole vielä havainnut merkkejä muutoksesta…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *