3

Blogin kehittäminen ja käytettävyys – osa 1(2)

Blogin kehittäminen lähtee aina tavoitteista. Oli tavoitteesi sitten kasvattaa lukijamääriä, saada uusia asiakkaita tai suosittelijoita, tienata blogilla tai tukea hakukonenäkyvyyttäsi, pitää tavoitteita pystyä mittaamaan.

Verkossa tavoitteiden mittaaminen on helpointa tehdä kävijäseurannalla (esim Google Analytics) ja seuraamalla blogisi herättämää pöhinää. Kannattaa googlata sekä blogin nimellä että asiasanoilla säännöllisesti: näin näet, miten blogisi sijoitus kehittyy, ketkä muut kirjoittavat samoista aiheista ja mistä keskustellaan juuri nyt.

Kävijäseurannan avulla tiedät, mitä blogissasi tapahtuu ja miten sitä käytetään. Kävijäseuranta kertoo sinulle, miten blogiasi voisi parhaiten kehittää. Sen avulla myös näet, mitkä sisällöistäsi ovat kiinnostavimpia ja mistä kanavista sinulle tulee eniten lukijoita. Kannattaa myös jatkuvasti panostaa keskimääräisen sivullaoloajan ja sivuvierailuilla katsottujen sivujen määrän kasvattamiseen, sillä ne osoittavat parhaiten sisältösi toimivuuden.

Blogin näkyvyys hakukoneissa ja sosiaalisissa medioissa on lukijoiden keräämisen A ja O. Jos blogisi on lukemisen arvoinen, on se myös hakukoneoptimoinnin arvoinen. Ilman hakukoneita ja suosittelijoita et ole olemassa – tee siis kaikkesi palvellaksesi potentiaalisia lukijoitasi.

Kommentit ovat blogin suola. Usein blogi paranee siellä käydyn keskustelun perusteella, huolehdi siis kommentoinnin helppoudesta. Vältä rekisteröitymispakkoa ja yritä tehdä kommentoinnista mahdollisimman virtaviivaista. Huolehdi myös siitä, että kommentit ovat blogipostauksen yhteydessä helposti nähtävillä. Blogit houkuttelevat usein spämmääjiä, joten käytä sopivia lisäosia (esimerkiksi WordPress-blogi­alustassa Akismet) roskaviestien estämiseen.

Pidä huoli blogin toimivuudesta kaikilla käyttäjillä. Testaa säännöllisesti blogisi näkyvyys eri selaimilla ja mobiililaitteilla, kuten kännyköillä tai tableteilla. Useista blogiteemoista on saatavilla myös erillinen mobiiliversio, tai mobiilitukea saa ainakin parannettua sopivien blogilisäosien avulla. Tarkista myös sivujesi latautumisnopeus: vaikka nettiyhteydet ovat nopeutuneet merkittävästi, on moni mobiililaajakaistan varassa. Voit nopeuttaa blogisi latautumista, kun käytät tiedostokooltaan kevyempiä kuvia, vähennät käytettyjen lisäosien määrää ja paloittelet sisältöä useammalle sivulle. Huomioi myös käyttämiesi esitystekniikoiden toimivuus eri alustoilla. Esimerkiksi Flash-animaatiot eivät toimi kaikilla mobiililaitteilla.

Blogisi käyttäjät häviävät nopeasti, jos blogisi näyttää mainosohjelmien myötä joulukuuselta. Mainosten tulisi samaan aikaan sopia blogi-ilmeeseen ja erottua selkeästi muttei räikeästi muusta blogista. Karsi siis suosiolla mainoksia ja panosta tärkeimpiin tavoitteisiisi.

Blogin kehittämisen ja käytettävyyden seuraava osa julkaistaan perjantaina 24.2.

Jarkko

Jarkko Kurvinen on markkinointitoimiston vetäjä, kouluttaja ja sisältömarkkinoija. Jarkko on erikoistunut asiakaspalvelun sähköistämiseen, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen medioihin ja sähköiseen markkinointiin.

3 Comments

  1. Hyviä pointteja. Otin omassa Blogger-pohjaisessa blogissani Disquksen kommentointialustan käyttöön ja se on Bloggerin omaa paljon parempi ja monipuolisempi. Myös siitä löytyy akismet-spammifiltteri. Samalla tuntuu, että Disquksen myötä kirjoituksiin on alkanut tulla enemmän kommentteja – ehkä se on jotenkin kutsuvampi kommenteille. :-)

  2. Kiitos vinkistä Tapio! Pidin itsekin Disquksen käyttöliittymän helppoudesta ja visuaalisuudesta. Samaa kommenttijärjestelmää on käyttänyt mm. teknologiasivusto Mashable. Mashable on kuitenkin myöhemmin vaihtanut kommenttijärjestelmänsä takaisin julkaisualustansa perusversioon lisätyillä tunnistautumismahdollisuuksilla ja jakomahdollisuuksilla.

    Kommenttijärjestelmän valintaan kannattaa perehtyä huolella. Esimerkiksi Disqus on suoraan asennettuna hyvin valmis käyttöön, mutta sitä ei voi kovinkaan kummoisesti räätälöidä. Blogimarkkinointikin julkaistiin Disqus-kommenttisysteemin kanssa käyttöön, mutta päädyin pian vaihtamaan sen takaisin WordPressin omaan kommenttimoottoriin. En ollut täysin tyytyväinen Disquksen latausnopeuteen, sen säätömahdollisuuksiin tai sen näkyvyyteen hakukoneissa. Kommenteissa kun tulee usein blogipostausta täydentäviä asioita esille ja niiden olisi hyvä näkyä hakukoneissa pikaisesti.

    Disquksen etuna on kuitenkin sen helppokäyttöisyys, valmiit teemat, vahvat spämmiestot, moderointimahdollisuudet sekä kommenttien äänestys- ja tykkäysmahdollisuudet suoraan paketista. Disquksen kommentoijille tarjoamat mahdollisuudet tunnistautua ovat kanssa omaa luokkaansa, samanlaisen tunnistautumisarsenaalin saamiseksi pitää usein käyttää kahta tai useampaa lisäosaa blogissaan. Disqus on siis ehdottomasti helpompi valinta bloggaajalle, mutta enemmän vaativalle blogialustan kommenttijärjestelmän räätälöinti antaa varmasti enemmän. :-)

    • Tuo seo-asia on kyllä validi pointti. Minulla Disquksen latausnopeus on ollut ok. En ole ainakaan sitä huomioinut ongelmana. On totta, että Disqus on helppo, mutta ei kovinkaan säädettävä.

      Yksi käytettävyysasia, josta Disquksessa olen erityisesti pitänyt ja joka sen käyttöön motivoi, on puumainen keskustelu – (mitä se ”nested” nyt on suomeksi? :-) Tosin nythän tuo nested-ominaisuus näytti tulleen myös Bloggerin omaan kommentointijärjestelmään: http://goo.gl/r7yfn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *