0

Blogin kehittäminen ja käytettävyys – osa 2(2)

Blogin käytettävyyteen kannattaa panostaa, sillä se on blogin tärkein käyntikortti sisällön ohella. Hyvä käytettävyys tulee osaltaan blogisi ominaisuuksista ja osaltaan blogin ulkoasusta – panosta siis kumpaankin. Blogin käytettävyyttä tulee myös kehittää jatkuvasti, sillä siten saat lukijat palaamaan ja olemaan vuorovaikutuksessa blogisi kanssa. Kannattaakin testauttaa blogi säännöllisesti tuttavilla ja luottohenkilöillä: et todennäköisesti itse huomaa käytettävyysrikkoja, koska olet jo tottunut niihin.

Hyvä käytettävyys rakentuu monesta asiasta. Blogista tulee ilmetä nopeasti, mistä blogissa on kyse ja mikä sen tarkoitus on. Jotta saat kävijän pysymään blogissasi, blogin ilmeen pitää olla selkeä ja sisällön helposti luettavissa – musta toimii hyvin valkoisella pohjalla ja valkoinen mustalla. Älä tunge blogia täyteen kaikkea vaan huolehdi myös tyhjän tilan osuudesta, se rauhoittaa ilmettä. Hyvässä blogissa kaikkeen sisältöön pääsee nopeasti käsiksi.

Hyödynnä blogin ominaisuuksista uusimpien postausten listausta, kategorioita ja arkistoa, jotta lukijasi näkee kaiken sisällön helposti ja pääsee selailemaan blogisi sisältöä. Blogisi kategorioiden ideana on auttaa lukijaa lajittelemaan häntä kiinnostavat postaukset nopeasti. Vastaavasti arkisto helpottaa vanhojen postaustesi läpi kahlaamista, eli arkisto kannattaa myös pitää selkeästi esillä. Haluathan saada lukijan pysymään blogissasi mahdollisimman pitkään.

Helpota lukijoidesi koukuttamista laittamalla yhteystietosi helposti saataville. Luo suhteita lukijoihisi ja esittele sekä itsesi että blogisi kunnolla. Lukijasi haluavat todennäköisesti samaistua bloggaajaan ja lukevat mielellään esittelysi saadakseen kaiken irti postauksistasi. Valitse linjasi esittäytymisesi ja persoonasi esilletuonnin suhteen ja pitäydy siinä. Luo lisäluottamusta kertomalla vaikuttimistasi avoimesti blogissasi.

Sisällön jaettavuus on blogin elinehto. Saat helposti uusia lukijoita, kun tarjoat mahdollisuuden jakaa sisältöjäsi sosiaa­lisiin medioihin. Pidä huoli myös siitä, että jakonapit toimivat mobiilikäytössä, jotta jakaminen olisi mahdollisimman helppoa. Jos käyttäjän pitää säätää osoitteiden kanssa leikepöydällä, jakaminen jää varmasti väliin.

Blogisi on houkuttelevampi, kun se päivittyy usein (lue myös aikaisempi postaus: Säännöllisyys tuo suosiota). Jos viimeisin blogipostauksesi on kuukauden takaa, lukija saattaa epäillä, pidätkö blogia enää yllä. Uusimmat kommentit kannattaa myös laittaa esille esimerkiksi sivupalkkiin, jotta etusivusi sisältö näyttää jatkuvasti tuoreelta. Päivitystahdin pidät parhaiten yllä merkitsemällä julkaisupäivät kalenteriin ja hyödyntämällä blogialustan ajastettua julkaisua. Jos tiedät olevasi poissa maisemista jonkin aikaa, voit ajastaa postaukset ilmestymään myös tuona ajankohtana.

Jarkko

Jarkko Kurvinen on markkinointitoimiston vetäjä, kouluttaja ja sisältömarkkinoija. Jarkko on erikoistunut asiakaspalvelun sähköistämiseen, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen medioihin ja sähköiseen markkinointiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *