3

Säännöllisyys tuo suosiota

Hakukoneet rakastavat säännöllisesti päivittyvää sisältöä ja niin rakastaa lukijakin. Bloggaamista kannattaa harrastaa siis usein, koska siitä hyötyvät sekä lukija että sinä itse. Lukijasi pitävät säännöllisyydestä. Jos lempilehtesi ilmestyisi epäsäännöllisesti ja pitäisi välillä viikkojen, ellei kuukausien taukoja, lopettaisit tilauksesi alkuunsa. Bloggaamiseen pätee sama sääntö. Ellet ole mieletön sanaseppo tai uutisten ykkösaihe avatessasi suusi, kannattaa kunnioittaa lukijoita säännöllisellä ulosannilla. Miltä sinusta tuntuisi kahden viikon tauko lembiblogissasi?

Vältä katkokset bloggauksessa ja mieti blogia suunnitellessasi aiheita ainakin kuukautta pidemmälle. Kirjaa aiheet ylös ilmestymisviikkoineen. Tavoitteet auttavat sinua pysymään raiteilla ja tekemään hyvää blogia. Kun laadit itsellesi kirjoitusaikataulua, mieti tavoitettasi postausten määränä viikossa. Sovi itsesi kanssa säännöllinen kirjoittamisaika ja pitäydy siinä. Pidä bloggaamista aivojumppana. Joskus tulee hetkiä kun ”treeni” menee ohi, mutta paikata voi aina yrittämällä tuplasti kovemmin. Jos et suunnittele bloggaamista kunnolla, on blogipostauksia helppo siirtää perjantaisin ”seuraavalle viikolle”, ja lopulta blogisi jää tuuliajolle.

Blogisi suosio rakentuu hyvän sisällön ja sen säännöllisyyden varaan. Hyvää jaksaa odottaa pidempäänkin, mutta lukijakantaa on vaikea rakentaa silloin tällöin ilmestyvien blogipostausten varaan. Ensikontakti lukijaasi on aina tärkein. Sen pohjalta usein päätetään, kannattaako blogin suhteen nähdä vaivaa ja sukeltaa pintaa syvemmälle. Jos postaushistoriasi on kovin poukkoileva, mitä takeita lukijoilla on blogisi jatkuvuudesta? Jos tiedät kirjoittavasi harvemmin, kerro se myös avoimesti blogissasi. Kerro myös lukijoillesi, milloin suvaitset palkita heidät postauksellasi.

Säännöllisyys ei aina tarkoita sekunnilleen aikataulutettua postaamista. Tähän on kaksi suhtautumistapaa:

Jos pyrit päämäärätietoisesti kasvattamaan lukijakuntaasi, suunnittele ilmestyminen kävijäseurannasta (esim. Google Analyticsista) saamiesi tietojen perusteella. Kannattaa postata silloin, kun lukijat ovat linjoilla. Jos kohderyhmäsi ovat koululaiset, kokeile arki-iltoja ja viikonloppuja, jolloin nuoret ovat koneillaan. Sen sijaan asiantuntijoille on hyvä postata arkiaamuisin, jolloin he ovat todennäköisimmin läppäreittensä ääressä.

Toinen tapa on postata intuitiivisesti (tämä on Katleenan termi suunnittelemattomuudelle:). Jos nautit kirjoittamisesta ja tiedät löytäväsi bloggausaiheita helposti, ei ole mikään pakko suunnitella postauskalenteria tai ilmoittaa etukäteen, milloin seuraava postaus tulee. Riittää kun tahti on jokseenkin sama viikosta toiseen. Isot vaihtelut ovat tässäkin metodissa haitaksi, ja sen vuoksi on hyvä ilmoittaa lukijoille, jos lähtee lomalle eikä aio postata vähään aikaan.

Jarkko

Jarkko Kurvinen on markkinointitoimiston vetäjä, kouluttaja ja sisältömarkkinoija. Jarkko on erikoistunut asiakaspalvelun sähköistämiseen, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen medioihin ja sähköiseen markkinointiin.

3 Comments

  1. Säännöllisyys ja blogauksen oikea ajoitus on todella tärkeä juttu. Itse seuraan tilastoja herkällä silmällä ja oma kohderyhmäni näyttää olevan koneella klo 18-21. Erityisesti kävijämäärät Facebookin faniryhmästä on kovimmat silloin, kun ajoitus onnistuu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *