6

Blogin markkinointi sosiaalisessa mediassa

Netissä piileskelee blogeja, jotka ovat kuin Atlantiksia. Ne voivat olla tarunhohtoisen upeita aarteita lukijoilleen, mutta kukaan ei löydä niiden luo. Olet ehkä jo hakukoneoptimoinut blogiasi ja käyttänyt Googlen työkaluja parantaaksesi blogisi hakukonenäkyvyyttä. Teet sisältömarkkinointia mutta blogisi kävijämäärä ei kasva toivomallasi tahdilla. Mitä tehdä?

Ensimmäinen tehtäväsi on ilmoittaa tuotoksesi blogihakupalveluihin, esimerkiksi Blogilista.fi. Seuraavaksi kannattaa ottaa selvää, mitkä ovat oman alan suosituimmat ja vaikutusvaltaisimmat keskustelufoorumit ja blogit. Niiden keskusteluissa on hyvä olla mukana omalla nimellä. Kun rekisteröidyt sisään tai kommentoit blogia, voit useimmiten tallentaa blogisi osoitteen yhteystiedoksesi. Sen ansiosta mielipiteistäsi kiinnostunut lukija todennäköisesti päätyy blogisi luo.

Oman blogin otsikot voi ohjata automaattisyötteenä muihin sosiaalisen median palveluihin, kuten Facebookiin tai Twitteriin. Käytä näitä ominaisuuksia kuitenkin harkiten. Tee jokaisessa palvelussa vähintään eri saatteet kohderyhmän mukaan. Jos lukijasi saa saman sisällön silmilleen Twitterissä, Facebookissa ja omassa sähköpostissaan, hän kyllästyy varmasti.

Jos käytät montaa yhteisöpalvelua, täytyy niihin tuottamallasi sisällöllä olla erilaiset painotukset. Kohdista esimerkiksi ammattisisältö yhteen ja henkilökohtaisempi sisältö toiseen. Kannattaa myös pyrkiä eroon turhista palveluista. Ei ole mitään järkeä yrittää olla läsnä joka paikassa, koska silloin sisällön laatu on väistämättä huonoa tai itseään toistavaa.

Muista myös hyödyntää vieraspostaukset markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa. Voit pyytää esimerkiksi suosikkibloggaajaasi tai muuten mielenkiintoista henkilöä tekemään vieraspostauksen tai tarjoa omia tekstejäsi eteenpäin. Älä kuitenkaan huoli blogiisi huonolaatuisia vieraspostauksia. Äläkä myöskään itse käy kirjoittamassa huonolaatuisiin blogeihin.

Tunnettuuttasi kasvattaa sekin, kun vastaat muiden sorsastuksiin. Sorsastus eli crowdsourcing on idean- ja tiedonhaun muoto, jossa kysytään neuvoa omalta verkostolta. Sorsastus voi olla leikkimielistä (Paras hyötykäyttö samppanjavispilälle?), ideoivaa (Mikä olisi hyvä otsikko tälle esitelmälle?), kokemuksia kartoittavaa (Mitä ravintolaa suosittelette Mikkelistä?) tai tietoa etsivää (Miten kytken WordPressistä kommentit pois päältä?). Anna auliisti lisätietoja aina, kun joku kysyy asiantuntemukseesi kuuluvasta aiheesta.

Jarkko

Jarkko Kurvinen on markkinointitoimiston vetäjä, kouluttaja ja sisältömarkkinoija. Jarkko on erikoistunut asiakaspalvelun sähköistämiseen, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen medioihin ja sähköiseen markkinointiin.

6 Comments

  1. Hyvää perussettiä. Tällaista ei liikaa suomeksi ole (englanniksi löytyy sitten vaikka millä mitalla). Muut olikin tuttuja, paitsi toi sorsastuksen käyttö oli aika lailla uusi vinkki. Lintumetsällä nähdään ;)

  2. luin juur blogimarkkinointikirjan, mikä on ihan kiva pikku teos. Se vaatisi kuitenkin version 2.0 joka syventäisi joitain hivenen kevyelle käsittelylle jääneitä teemoja.

  3. Tervetuloa blogiin! Mukava kuulla sinunkin pitäneen kirjastamme. :-)

    Varsinkin näin esikoiskirjailijana massiivinen aiheen rajaaminen oli vaikea kokemus, kun jokaisesta kirjan luvusta olisi voinut kirjoittaa oman kirjansa. Pyrimme tekemään Blogimarkkinoinnista kattavan perusteoksen, jonka avulla blogimaailmaan pääsee muitta mutkitta sisälle ja jolla lukija pääsee markkinoimaan sisältöjään sekä hyödyntämään blogeja tehokkaasti markkinoinnissaan.

    Versio 2.0 on kytenyt mielissämme jo ennen päätöstä Blogimarkkinoinnin tekemisestä ja otamme mielellään palautetta aiheista, mistä olisi hyvä saada syventävää tietoa. Tällä blogilla on hyvät ainekset tulla Blogimarkkinointi 2.0:ksi, eli mistä haluaisit erityisesti lukea, Akselia lainaten, suomeksi? :)

  4. olen lukenut kirjan nyt kolmesti ja kommentoisin sivun 31 kohdasta kaikkea voi muuttaa. Googlella on kuitenkin pitkä muisti ja jos samaa kamaa julkaisee uudelleen uudella alustalla päätyy pahoihin vaikeuksiin.

  5. teknologisempi liite olisi hyödyllinen. Netti on täynnä viiden minuutin googlauksella tehtyjä ”parhaat seo työkaluni” sivuja mutta niiden hyvien listaus ja selitys olisi varmaan monelle tarpeen. Samoin googlen näkemykset minkälainen on hyvä sivusto (ehkä kaikki ei näitä kaiva googlen sivuilta), linkkimäärät sivulla, koska googlen näkemykset painavat tosi paljon.
    Analyticsin ja muiden analyysiohjelmien tarkempi analyysi. Lisäksi erityyppiset blogit (esim. ruokablogit) voivat tarjota vähän toisenlaisia mahdollisuuksia kuin muut blogit, joten tarkempi analyysi erityyppisistä blogeista voisi olla hyvä.

  6. Kiitos hyvästä palautteestasi. Olen kirjoittamassa seuraavassa kirjaprojektissani tarkemmin myös analytiikasta ja siitä tulen julkaisemaan blogipuoleen sopivat palat myös täällä.

    Yritän blogissamme tasapuolisesti innostaa lukijoita sisältömarkkinointiin ja tarjoilla blogin markkinointiin sekä kehittämiseen helposti tartuttavia oivalluksia. Kirjoitan esimerkiksi tällä viikolla blogiin persoonien merkityksestä sisältömarkkinoinnissa eli kuinka eri kohderyhmille on hyvä olla sopiva kirjoitustyyli tai kirjoittaja vauhdissa. :-)

    Ei kannata pelätä blogin uudistamista hakukoneiden takia. Hakukonerobotitkin ymmärtävät, että blogeilla on elinkaarensa ja niitä päivitellään. Yleensä tuloksissa tulee uudistetun blogin julkaisun kohdalla pieni notkahdus, mutta huolella tehdyt uudelleenohjaukset vanhasta blogista (sivu sivulta) 301 uudelleenohjauksella säilyttää hakukonemehut ja toisaalta uudistaessa blogia kannattaa hakukoneoptimointiin muutenkin panostaa. Uudelleenohjaukset toki vaativat hieman jo teknistä osaamista, sillä ne pitää tehdä palvelimella .htaccess-tiedostoon.

    Yksinkertaistin kirjassa hakukoneiden kriteerejä huippusijoituksille ilmaisissa hakutuloksissa. Jos alustana on esimerkiksi WordPress sopivilla SEO-lisäosilla (esim Yoast), niin panostaminen laadukkaan sisällön ohella linkityksiin vie hyvin pitkälle hakukoneoptimoinnissa. Toisaalta mitä rajatummalla kärjellä kirjoittaa, sitä varmemmin postaukset nousevat kärkikahinoihin saadessaan linkityksiä lukijoilta ja muilta bloggaajilta.

    Erityyppisten blogien analysointi ja niistä vinkkaaminen on kyllä hyvä idea Blogimarkkinointi 2.0:aan. Niitä voisi analysoida niin bloggaajan, lukijoiden kuin yritystenkin näkökulmasta, sillä nykyään monen yrityksen sisältöstrategiat nojaavat tavalla tai toisella blogeihin ja blogityyliseen julkaisemiseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *