0

Oletko merkittävä?

Puhun tänään sisältömarkkinoinnista Oma Yritys -messuilla Helsingissä. Tapahtuma on suunnattu yrittäjille ja yrittäjiksi aikoville. Mietin, miten saisin kuulijat julistamaan sisältömarkkinoinnin ilosanomaa kanssani. Päädyin puhumaan merkityksen tekemisestä ja innostuksesta.

Meitä kiusataan päivittäin yhä suuremmalla määrällä valintoja ja rasitetaan entistä vähemmällä käytettävissä olevalla ajalla. Kun asiat toistuvat päivästä päivään elämässämme, ne menettävät merkitystään ja ne ovat helppo ohittaa olankohautuksella. Meitä pommitetaan jatkuvasti erilaisilla viesteillä ja arkisetkin asiat menevät helposti ohi. Miten sinä voisit olla huomionarvoinen tässä vaihtoehtojen ristitulessa?

Merkittävimmät ihmiset ovat aina olleet sisällönluojia. He toimittavat ajatuksiaan puheina tai kirjoituksina. Oli ala mikä tahansa, sankareina pidetyt ovat aina tuottaneet parhaan sisällön – puheina, kirjoina, kolumneina, blogipostauksina tai haastatteluina. He ovat mielipidevaikuttajia. Koulutuksiin ja seminaareihin halutaan aina huomionarvoisia, merkittäviä ihmisiä puhumaan – antamaan auransa tapahtumalle.

Innostus näkyy ja kuuluu. Kaikki tuntevat innostavia ja innostuneita ihmisiä, heidän kanssaan on paljon mukavampi toimia, eikö totta? Ihmistä kuunnellessa innostus tai sen puute, paistaa läpi. Saman huomaa tekstistä, lattea korporaatioeläin tai kuiva jaarittelija vie lopunkin elämänilosi, kun taas aiheesta innostunut evankelista vie ajatuksesi mennessään ja jäät kaipaamaan lisää.

Kun olet kiinnostunut jostain aiheesta, huomaat yhtäkkiä mielenkiintosi kohteita joka puolella. Asioista on tullut sinulle merkittäviä innostuksesi kautta. Jotta sinä voisit olla merkittävä, sinun pitää määritellä, mitä tavoittelet, ketä haluat puhutella, ketkä ovat mielipidevaikuttajia ja mikä on lähestymiskulmasi. Kun kaikki haluavat olla huomionarvoisia, sinun tulee löytää oma viiteryhmäsi, joka uskoo sinuun ja jakaa sanomaasi eteenpäin.

Paraskaan sisältö ei auta sinua, ellet pääse halumiesi ihmisten tietoisuuteen. Jos tavoitteesi on saada esimerkiksi uusia asiakkaita, suunnittele sisältösi ostopäätösten tekijöitä varten ja tarjoa päättäjille lisäarvoa tiedoillasi, tee asiasta helposti lähestyttävä ja jaettava. Kun koet asian huomion arvoiseksi, jaat kohtaamasi hetken tai sisällön paljon todennäköisemmin eteenpäin. Uusi sisältö on aina houkuttavampaa, mutta hyvä sisältö kestää ajan patinaakin. Tulet huomatuksi vain olemalla merkittävä.

Jarkko

Jarkko Kurvinen on markkinointitoimiston vetäjä, kouluttaja ja sisältömarkkinoija. Jarkko on erikoistunut asiakaspalvelun sähköistämiseen, sisältömarkkinointiin, sosiaaliseen medioihin ja sähköiseen markkinointiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *